4829

 

 

آيين‏كار پخش و عرضه دل، جگر و قلوه گوسفند و بز

 

 

 

 چاپ اول


موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تنها سازماني است در ايران كه بر طبق قانون ميتواند استاندارد رسمي فرآورده‏ها را تعيين و تدوين و اجراي آنها را با كسب موافقت شورايعالي استاندارد اجباري اعلام نمايد. وظايف و هدفهاي موسسه عبارتست از:

(تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي – انجام تحقيقات بمنظور تدوين استاندارد بالا بردن كيفيت كالاهاي داخلي، كمك به بهبود روشهاي توليد و افزايش كارائي صنايع در جهت خودكفائي كشور - ترويج استانداردهاي ملي – نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري – كنترل كيفي كالاهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب بمنظور فراهم نمودن امكانات رقابت با كالاهاي مشابه خارجي و حفظ بازارهاي بين المللي كنترل كيفي كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري بمنظور حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي نامرغوب خارجي راهنمائي علمي و فني توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان – مطالعه و تحقيق درباره روشهاي توليد، نگهداري، بسته بندي و ترابري كالاهاي مختلف – ترويج سيستم متريك و كاليبراسيون وسايل سنجش – آزمايش و تطبيق نمونه كالاها با استانداردهاي مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقايسه اي و صدور گواهينامه هاي لازم).

موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بين المللي استاندارد ميباشد و لذا در اجراي وظايف خود هم از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني و صنعتي جهان استفاده مينمايد و هم شرايط كلي و نيازمنديهاي خاص كشور را مورد توجه قرار ميدهد.

اجراي استانداردهاي ملي ايران بنفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جوئي در وقت و هزينه‏ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها ميشود.

 استاندارد مي باشد و لذا در اجراي وظايف خود هم از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني و صنعتي جهان استفاده مي نمايد و هم شرايط كلي و نيازمنديهاي خاص كشور را مورد توجه قرار مي دهد.

اجراي استانداردهاي ملي ايران به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جزئي در وقت و هزينه ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها مي شود.


 

كميسيون استاندارد آيين‏كار پخش و عرضه دل، جگر و قلوه گوسفند و بز

 

رئيس

مشاور مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

خالصي-عباس

 

اعضاء

مشاور مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران

دكتراي علوم

آگه -علي اكبر

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي - متخصص اپيدميولوژي

افشار-كامران

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي - متخصص بهداشت عمومي

بهيار-يوسف

شركت سهامي پشتيباني امور دام كشور

دكتراي دامپزشكي

صادق زاده عراقي -عذرا

وزارت بازرگاني، مركز توسعه صادرات ايران

ليسانس زبان و ادبيات انگليسي

فروتن- دره الصدف

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

مهدوي شهري -حسين

مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران

ليسانس مهندسي صنايع

نوروزي زاده -حميرا

 

دبير

مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

نوروزي-سعيد


فهرست مطالب

 

مقدمه

هدف

دامنه كاربرد

تعاريف و اصطلاحات

روش پخش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز

روش عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز


 

بسمه  تعالي

پيشگفتار

استاندارد آئين كار پخش و عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز بوسيله كميسيون فني مربوطه تهيه و تدوين شده و در دويست و سي و هشتمين كميته ملي استاندارد كشاورزي و غذايي مورخ  1377/10/6مورد تصويب قرار گرفته  ، اينك باستناد بند  1ماده  3قانون اصلاح قوانين و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن  ماه  1371بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي  گردد.

براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفتهاي ملي و جهاني در زمينه صنايع علوم  ، استانداردهاي ايران در مواقع لزوم مورد تجديدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديدنظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد.

بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده نمود.

در تهيه و تدوين اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه حتي  المقدور بين اين استاندارد و استاندارد كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود.

لذا با بررسي امكانات و مهارتهاي موجود و اجراي آزمايشهاي لازم اين استاندارد با استفاده از منابع زير تهيه گرديده است :

- 1 استاندارد ملي ايران به شماره  - 4277آئين كار كشتار گوسفند و بز-    - 1376چاپ اول .

 - 2استاندارد ملي ايران به شماره  - 4276آئين كار قطعه  بندي لاشه گوسفند و بز-   1376 - چاپ اول .

 - 3استاندارد ملي ايران به شماره  - 4275آئين كار بسته  بندي و نشانه  گذاري گوشت گوسفند و بز- 1376 - چاپ اول .

 - 4استاندارد ملي ايران به شماره  - 310واژه  ها و تعاريف كشتارگاهي-   1371- چاپ دوم .

 - 5استاندارد ملي ايران به شماره  - 692روش نگهداري مواد خوراكي در سردخانه (گوشت  ، ماهي  ، ماكيان و تخم  مرغ )-  1364- چاپ سوم .

 - 6مقررات اداره كل نظارت بر مواد غذائي  ، بهداشتي  ، آرايشي  ، وزارت بهداشت  ، درمان و آموزش پزشكي .

 - 7مقررات سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به وزارت جهادسازندگي .

 

« آيين‏كار پخش و عرضه دل، جگر1 و قلوه گوسفند و بز2 »

 - 0مقدمه

دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز از فراورده  هاي بسيار فسادپذير مي  باشند، با اين تأكيد كه شدت و سرعت فسادپذيري جگر و قلوه در شرايط مشابه بيش از دل مي  باشد. براي حفظ كيفيت اين فراورده  ها، نه تنها همه مرحله  هاي توليد، آماده  سازي  ، بسته  بندي و نشانه  گذاري و نگهداري آن  ها، بايد در شرايط و به روش درست و بهداشتي  ، برابر استانداردهاي ملي ايران مربوط انجام گيرد، بلكه براي تداوم حفظ سلامت و كيفيت اين فراورده  ها، مرحله  هاي پخش و عرضه آن  ها نيز بايد در شرايط و به روش درست و بهداشتي و برابر اين آئين كار انجام پذيرد. بنابراين نظر به اهميت موضوع و ضرورت امر نسبت به تدوين اين آئين كار اقدام شده است .

 - 1هدف

هدف از تدوين اين آئين كار، تعيين شرايط و روش درست و بهداشتي  ، پخش و عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز  بسته بندي و نشانه  گذاري شده  ، براي مصارف گوناگون  ، در كشور مي  باشد

 - 2دامنه كاربرد

اين آئين كار، درباره پخش و عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بسته  بندي و نشانه  گذاري شده  ، بصورت تازه خنك شده و يا منجمد، توليدي داخلي و يا وارداتي مجاز، عرضه شده در كشور، كه در فروشگاه  هاي گوشت براي مصارف خانواده و يا مراكز عمده مصرف  ، و همچنين براي مصارف واحدهاي فراوري گوشت  ، به فروش مي  رسد كاربرد دارد.

يادآوري  - 1

منظور از دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بسته  بندي و نشانه  گذاري شده در اين آئين  كار، دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بزي است  ، كه كشتار گوسفند يا بز مربوطه  ، قطعه  بندي لاشه  ، بسته  بندي و نشانه  گذاري گوشت  ، آماده  سازي  ، بسته  بندي و نشانه  گذاري دل  ، جگر و قلوه آن  ، برابر استانداردهاي ملي ايران مربوطه انجام يافته باشد.

يادآوري  - 2

از آنجا كه انجماد جگر و قلوه گوسفند يا بز، معمولا باعث گسيخته شدن بافت  هاي جگر و قلوه شده و از اين راه موجب افت شديد كيفيت و كاهش مطلوبيت غذائي آن  ها مي  گردد، بنابراين تأكيد و سفارش مي  شود، كه نگهداري اعضأ فوق پس از فراوري كامل و تبديل آن به (كنسرو) و يا (پاته ) صورت گيرد. بديهي است چنانچه هيچگونه راهي جز انجماد براي نگهداري مازاد توليد يا صادرات آن و يا انتظار شرايط و موقعيت مناسب بازار نباشد، در آن صورت به ناچار بايد نسبت به انجماد جگر و قلوه برابر استاندارد، و نگهداري و پخش و عرضه آن  ، برابر اين آئين كار، اقدام كرد.

يادآوري  - 3

پخش و عرضه دل  ، جگر و قلوه بسته  بندي و نشانه  گذاري شده  ، بايد (از نظر بهداشت فردي نيروي انساني  ، بهداشت وسائل ترابري و نيز تأسيسات  ، وسائل و تجهيزات مورد استفاده در پخش و عرضه گوشت و بهداشت محيط كار)، در شرايط كاملا بهداشتي و مجاز و برابر مقررات زيست محيطي كشور انجام گيرد.

 - 3تعاريف و اصطلاحات

در اين آئين كار، واژه  ها و اصطلاحات با تعاريف زير بكار برده مي  شود:

 - 1-3دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بسته  بندي و نشانه  گذاري شده :

منظور، دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بسته  بندي و نشانه  گذاري شده  ، بصورت تازه خنك شده يا منجمد است  ، كه كشتار گوسفند يا بز مربوطه برابر استاندارد ملي ايران بهشماره  4277 (آئين كار كشتار گوسفند و بز)، قطعه  بندي لاشه آن برابر استاندارد ملي ايران به شماره  4276(آئين كار قطعه  بندي لاشه گوسفند و بز)، بسته  بندي و نشانه  گذاري گوشت آن برابر استاندارد ملي ايران به شماره  4275(آئين كار بسته  بندي و نشانه  گذاري گوشت گوسفند و بز)، آماده  سازي دل  ، جگر و قلوه آن برابر استاندارد 3 ملي ايران به شماره ........(آئين كار آماده  سازي دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز) و بسته  بندي و نشانه  گذاري دل  ، جگر و قلوه آن برابر استاندارد 4 ملي ايران به شماره ........(آئين كار بسته  بندي و نشانه  گذاري دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز) انجام شده باشد.

يادآوري - در اين آئين كار، براي كوتاهي گفتار، بجاي (دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بسته  بندي و نشانه  گذاري شده )، زين پس (دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز) بكار مي  رود.

 - 2-3پخش دل  ، جگر و قلوه :

عبارت است از، رساندن دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، بصورت تازه خنگ شده و يا منجمد، از بخش بسته  بندي آنها در كشتارگاه  ها يا مراكز و واحدهاي بسته  بندي مجاز و يا سردخانه  هاي مجاز با وسائل ترابري مجهز و مجاز، در شرايط لازم  ، به فروشگاه  ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري دل  ، جگر و قلوه .

 - 3-3عرضه دل  ، جگر و قلوه :

عبارت است از، ارائه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز به خريدار.

 - 4-3فروشنده دل  ، جگر و قلوه :

شخص حقيقي و يا حقوقي مجازي است  ، كه نسبت به فروش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، به خريدار اقدام مي  نمايد.

 - 5-3فروشگاه دل  ، جگر و قلوه :

مكان بازرگاني و بهداشتي مجهز و مجازي است  ، كه در آن دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، عرضه و به فروش مي  رسد.

 - 6-3سردخانه :

فضاي سرپوشيده بهداشتي  ، محفوظ و مجازي است  ، مجهز به دستگاه  هاي سرمازا و تهويه  ، كه داراي دما و دمه مناسب و شرايط فني بهداشتي لازم  ، براي حفظ كيفيت و نگهداري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، در مدت مورد نظر باشد.

 - 7-3(پاته ) جگر يا قلوه :

نوعي غذاي آماده است كه براي استفاده بهينه از جگر يا قلوه از آن  ها تهيه مي  شود. براي تهيه (پاته ) جگر يا قلوه تازه خنك شده را، معمولا همراه با ادويه  ، سبزيجات  ، بقولات  ، آرد و افزودني  هاي مجاز، بصورت خمير در آورده و خمير بدست آمده را، در داخل قوطي  هاي فلزي ويژه گذاشته و پر كرده و سپس قوطي  ها را به گونه درست و كامل دربندي كرده  ، آنگاه قوطي  هاي حاوي خمير مزبور را با استفاده از (اتوكلاو) سترون مي  نمايند. قابليت نگهداري اين غذاي آماده  ، حتي در دماي محيط نيز بسيار خوب است  ، و تاريخ پايان مصرف آن را از زمان توليد معمولا حداكثر تا يكسال تعيين مي  نمايند.

 - 8-3(كنسرو) جگر يا قلوه :

عبارت است از، بخش  هائي از جگر يا قلوه تازه خنك شده است  ، كه آن را در ظرف  هاي غيرقابل نفوذ گذاشته و پر كرده  ، سپس ظرف  ها را به گونه درست و كامل دربندي نموده  ، و فرايند حراراتي را به تنهائي يا همراه با ساير تيمارهاي مناسب براي رسيدن به پايداري بيولوژيكي  ، طي كرده است .

(منظور از (پايداري بيولوژيكي )، از بين بردن يا غيرفعال سازي تمام ميكروارگانيسم  هائي است  ، كه احتمالا در هر دمائي كه فراورده در آن دما قرار گيرد، ممكن است سبب فساد يا آسيب رساندن به فراورده گردد.)

 - 4روش پخش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز

براي حفظ كيفيت و سلامت دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، پخش آن بايد به روش درست و بهداشتي و با پيروي كامل از شرايط مشروحه زير انجام گيرد:

 - 1-4بايد تنها دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز سالم و بهداشتي  ، كه داراي گواهي بهداشتي از مراجع 5 قانوني و ذيصلاح كشور است  ، ترابري و پخش شده و به فروشگاه  ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري دل  ، جگر و قلوه تحويل گردد.

 - 2-4ترابري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، براي پخش آن از بخش بسته  بندي آن در كشتارگاه  ها يا مراكز و واحدهاي بسته  بندي آن و يا سردخانه  ها به فروشگاه  ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري دل  ، جگر و قلوه  ، چنانچه اين فراورده  ها بصورت تازه خنك شده باشد، بايد با وسائل ترابري مخصوص يخچال  دار سرپوشيده  ، مجهز و مجاز 6 و چنانچه فراورده  هاي مزبور بصورت منجمد باشد، بايد تنها با وسائل ترابري مخصوص سردخانه  دار مجهز و مجاز 7 انجام شود.

 - 3-4گذاشتن و چيدن گنجايه  ها و يا كارتن  هاي حاوي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، در داخل وسائل ترابري گفته شده در بند  - 2-4اين آئين كار، بايد به گونه  اي انجام شود، كه از آسيب  ديدگي  هاي بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه  ، در هنگام جابجائي و نيز بر اثر حركت گنجايه  ها، در داخل وسائل ترابري جلوگيري شود.

 - 4-4وسائل ترابري مورد استفاده در ترابري براي پخش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز را، بايد هربار پس از تخليه كامل آن از فراورده  هاي مزبور، ابتدا شتسشو و نظافت كرد، به گونه  اي كه كاملا پاكيزه شود، و پس از آن با مواد ضدعفوني  كننده مجاز ضدعفوني نمود.

 - 5-4براي ترابري و جابجائي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، بايد تنها از وسائل ترابري مخصوصي بهره  گيري كرد، كه براي اين كار، از سوي مراجع 8 قانوني و ذيصلاح كشور مجاز شناخته شده باشد.

قبل از بارگيري و حمل فراورده  ، بايد ديوارها و كف سردخانه كاملا پاكيزه و ضدعفوني شده باشد.

 - 6-4بايد از پخش و عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز به خريدار، مستقيمأ، از داخل وسائل ترابري مورد استفاده در پخش فراورده  هاي مزبور، در سطح شهر و در معابر عمومي  ، اكيدا خودداري شود.

 - 7-4دماي داخل يخچال وسائل ترابري مخصوص  ، مورد استفاده براي ترابري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز تازه خنك  شده  ، بايد همواره صفر درجه تا چهار درجه سلسيوس باشد، و هواي خنك بايد بخوبي در داخل يخچال گردش داشته باشد.

 - 8-4سرماي داخل سردخانه وسائل ترابري مخصوص  ، مورد استفاده براي ترابري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز منجمد، بايد همواره حداقل منهاي  18درجه سلسيوس باشد، و هواي سرد بايد در داخل سردخانه جريان داشته باشد.

 - 9-4گذاشتن و چيدن گنجايه  ها و يا كارتن  هاي حاوي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز در داخل يخچال وسائل ترابري يخچال  دار، بايد به گونه  اي انجام شود، كه امكان گردش درست هواي داخل يخچال فراهم باشد و امكان گذاشتن و برداشتن گنجايه  ها و يا كارتن  ها در داخل آن  ها آسان باشد. بخش  هاي جلوئي و عقبي كانتينر را بايد پالت بگذارند، بخاطر اينكه سهولت جريان هوا تأمين گردد.

 - 10-4پس از بسته  بندي و نشانه  گذاري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز تازه خنك  شده  ، بايد پخش آن بي  درنگ انجام شود.

 - 11-4پخش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، در منطقه مورد پخش  ، بايد بدون وقفه و در اسرع وقت ممكنه انجام شود.

 - 12-4ترابري و پخش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، بايد تا آنجا كه بشود، به ويژه در فصول گرم و در مناطق گرمسير كشور، در ساعات خنك  تر شبانه  روز انجام گيرد.

 - 13-4برگ  هاي خريد و فروش دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، مابين توليدكننده مجاز يا مركز يا واحد بسته  بندي مجاز دل  ، جگر و قلوه از يك  سو و فروشگاه  ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري دل  ، جگر و قلوه از سوي ديگر، افزون بر آگاهي  هاي متداول  ، مانند مشخصات نوع فراورده  ، وزن خالص و ناخالص فراورده  ، تعداد بسته  بندي كالا و تاريخ انجام خريد و فروش كالا، بايد داراي آگاهي  هاي زير باشد:

الف ) - نام و نشاني مركز يا واحد بسته  بندي مجاز دل  ، جگر و قلوه .

ب ) - نام و نشاني فروشگاه يا مركز عمده مصرف و يا واحد فراوري دل  ، جگر و قلوه .

پ ) - تاريخ كشتار دام مربوط به آن .

ت ) - تاريخ بسته  بندي دل  ، جگر و قلوه .

ث ) - شماره مجوز بهداشتي  ، براي ترابري محموله دل  ، جگر و قلوه .

ج ) - شمار گنجايه  ها و يا كارتن  هاي محموله و شماره بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه موجود در هر گنجايه و يا در هر كارتن .

 - 5روش عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز

براي حفظ كيفيت و سلامت دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، عرضه آن بايد به روش درست و بهداشتي و با پيروي كامل از شرايط مشروحه زير انجام گيرد:

 - 1-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز براي عرضه و فروش  ، بايد داراي گواهي بهداشتي از مراجع9 قانوني و ذيصلاح كشور باشد.

 - 2-5فروشگاه  ها، مراكز عمده مصرف و واحدهاي فراوري دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز در كشور، بايد دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بدون گواهي بهداشتي  ، صادره از سوي مراجع 10 قانوني و ذيصلاح كشور را، براي عرضه و فروش و يا مصرف  ، اساسأ تحويل نگيرند. و از عرضه و فروش و يا مصرف آن  ، اكيدا خودداري نمايند.

 - 3-5فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد مجهز و مجاز به عرضه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز باشد.

 - 4-5وضع ساختماني و بهداشتي فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد برابر مقررات و شرايط فني ساختماني و بهداشتي  ، مراجع 11 قانوني و ذيصلاح كشور باشد.

 - 5-5فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد مجهز به تجهيزات و دستگاه  هاي سرمازا و تهويه  ، براي نگهداري درست و بهداشتي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، تا زمان عرضه و تحويل فراورده به مصرف  كننده باشد.

 - 6-5كاركناني كه در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بكار اشتغال دارند، بايد داراي كارت معاينه بهداشتي معتبر، از مراجع 12 قانوني و ذيصلاح كشور باشند و مقررات بهداشتي را هميشه رعايت كنند.

 - 7-5فروشگاه دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، بايد تا آنجا كه بشود، هميشه در حدود فروش روزانه و يا در حد امكانات نگهداري دل  ، جگر و قلوه را تهيه بدارند.

 - 8-5پوشش بسته  بندي بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، مورد عرضه در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، تا زمان عرضه و فروش و تحويل فراورده به مصرف  كننده  ، بايد كاملا سالم  ، بي  كاستي  ، بي  آسيب و دست  نخورده باشد.

 - 9-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز تازه خنك  شده را، در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، تا زمان عرضه و فروش تحويل فراورده به مصرف  كننده  ، بايد تنها در يخچال  ، در دماي صفر درجه تا منهاي يك درجه سلسيوس نگهداري كرد.

 - 10-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز منجمد را، در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، تا زمان عرضه و فروش به مصرف  كننده  ، بايد تنها در فريزر، در سرماي حداقل منهاي  18درجه سلسيوس نگهداري كرد.

 - 11-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز مورد عرضه  ، در هنگام عرضه  ، بايد پاكيزه و بدون هرگونه مواد خارجي قابل ديدن و آثار له  شدگي  ، پاره  شدگي  ، و قارچ  زدگي باشد.

 - 12-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز منجمد، بايد بصورت كاملا يخ  زده به مصرف  كننده عرضه شود.

 - 13-5در هنگام عرضه و تحويل دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز منجمد، در داخل بسته  بندي بسته  هاي فراورده  ، نبايد خونابه و يا آب يخ  زده وجود داشته باشد.

 - 14-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، از حالت انجماد خارج كردن دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز منجمد و همچنين دوباره منجمد كردن آن  ، بهر دليل و عنوان و در هر شرايط، اكيدا ممنوع است .

 - 15-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، هرگونه تغيير و دستكاري در بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز بصورت تازه خنك  شده و يا منحمد، بهر دليل و عنوان در هر شرايط، اكيدا ممنوع است .

 - 16-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز را، در فروشگاه آن  ، هرگز و در هيچ شرايطي نبايد در برابر تابش مستقيم آفتاب يا نزديك وسائل حرارتي و گرمازا قرار داد.

 - 17-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز را، در فروشگاه آن  ، نبايد در كنار مواد و فراورده  هاي بودار مانند سير، يا ماهي و يا ميگو نگهداري كرد.

 - 18-5دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، به گونه پاكيزه و بهداشتي به مصرف  كننده عرضه و تحويل شود.

 - 19-5هواي داخل فروشگاه دل  ، جگر و قلوه بايد بخوبي تهويه شود.

 - 20-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد از باز كردن  ، برداشتن و سوراخ كردن پوشش 13 بسته  بندي مناسب ظرف  هاي (بشقاب  هاي ) بسته  بندي  ، دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز مورد عرضه  ، اكيدا خودداري شود.

 - 21-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد از تعويض پوشش بسته  بندي مناسب ظرف  هاي (بشقاب  هاي ) بسته  بندي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز مورد عرضه  ، بهر دليل و عنوان و در هر شرايط، اكيدا خودداري شود.

 - 22-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد از تعويض پوشش پلاستيكي بسته  هاي 14 دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، بهر دليل و عنوان و در هر شرايط، اكيدا خودداري شود.

 - 23-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد از گذاشتن و چيدن بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه گوسفند يا بز، در فضاي آزاد فروشگاه و در خارج از يخچال و يا فريزر، اكيدا خودداري شود.

 - 24-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد نشانه  گذاري درست و اصلي روي بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز بدون هيچگونه تغيير و دست  خوردگي  ، عينا بهمان صورتي كه در مركز يا واحد بسته  بندي و نشانه  گذاري آن تهيه  ، تعيين و بر روي بسته  هاي دل  ، جگر و قلوه نشانه  گذاري شده است  ، تا زمان عرضه و فروش و تحويل فراورده به مصرف  كننده  ، به گونه صحيح حفظ گردد.

 - 25-5در فروشگاه دل  ، جگر و قلوه  ، بايد از گذاشتن دل  ، جگر و قلوه درون گنجايه  ها و يا سيني  هائي  ، بصورت نمايشي و براي جلب توجه مشتريان  ، اكيدا خودداري شود.

 

 

 

1- از ديد خوراك ، (جگر) در  بدن گوسفند يا بز كشتار شده ، با دو پسوند (سفيد) و (سياه) بكار برده ميشود ، يكي (جگر سفيد) كه از ديد (تشريحي) همان (شش) است و ديگري (جگر سياه) كه از ديد ( تشريحي) همان (كبد) است. بنابراين در اين آئين كار ، منظور از ( جگر ) ، جگر سفيد (شش) و جگر سياه( كبد) ، هردو آن ها مي‏باشد.

2- منظور از ( گوسفند  و بز ) ، گوسفند يا بز از هردو جنس نر يا ماده و بره يا بزغاله آن ها مي باشد.

-3استاندارد (آئين كار آماده  سازي  ، دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز)، دردست تدوين است .

 

-4استاندارد (آئين كاربسته  بندي و نشانه  گذاري دل  ، جگر و قلوه گوسفند و بز)، در دست تدوين است .

 

-5مرجع قانوني و ذيصلاح كشور، در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به  وزارت جهادسازندگي است .

 

-6 مرجع قوانين و ذيصلاح كشور، براي مجاز شناختن  ، در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به وزارت  جهادسازندگي است .

 

-7 مرجع قوانين و ذيصلاح كشور، براي مجاز شناختن  ، در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به وزارت  جهادسازندگي است .

 

-8مراجع قانوني و ذيصلاح كشور،در حال حاضر سازمان دامپزشكي  ، وابسته به وزارت جهادسازندگي است .

 

-9مرجع قانوني و ذيصلاح كشور، در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به  جهادسازندگي است .

 

-10مرجع قانوني و ذيصلاح كشور، در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور، وابسته به  جهادسازندگي است .

 

-11مرجع قانوني و ذيصلاح كشور، در حال حاضر سازمان  دامپزشكي كشور، وابسته به جهادسازندگي است .

 

-12مرجع قانوني و ذيصلاح كشور، در حال حاضر وزارت بهداشت  ،درمان و آموزش پزشكي است .

 

-13دراين آئين كار، منظور از (پوشش بسته  بندي مناسب )،  Strech film است .

 

-14منظور(كيسه  هاي ) حاوي دل  ، جگر و قلوه است .


 

ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

 

Institute of Standards and Industrial Research of Iran

 

ISIRI NUMBER

 

4829

 

 

Code of practice for distribution and Supply of sheep's and goat's heart ,  liver and kidney

 

 

 

 First Edition