4607

 

 

آيين كار پخش و عرضه گوشت گاو و گاوميش

 

 

 

چاپ اول

مرداد ماه 1377


موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تنها سازماني است در ايران كه بر طبق قانون ميتواند استاندارد رسمي فرآورده ها را تعيين و تدوين و اجراي آنها را با كسب موافقت شورايعالي استاندارد اجباري اعلام نمايد. وظايف و هدفهاي مؤسسه عبارتست از:

تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي – انجام تحقيقات به منظور تدوين استاندارد بالا بردن كيفيت كالاهاي داخلي، كمك به بهبود روشهاي توليد و افزايش كارآئي صنايع در جهت خودكفائي كشور ترويج استانداردهاي ملي – نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري – كنترل كيفي كالاهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب به منظور فراهم نمودن امكانات رقابت با كالاهاي مشابه خارجي و حفظ بازارهاي بين المللي كنترل كيفي كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري به منظور حمايت ازمصرف كنندگان و توليدكنندگان داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي نامرغوب خارجي راهنمائي علمي و فني توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان – مطالعه و تحقيق درباره روشهاي توليد، نگهداري، بسته بندي و ترابري كالاهاي مختلف – ترويج سيستم متريك و كاليبراسيون وسايل سنجش – آزمايش و تطبيق نمونه كالاها با استانداردهاي مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقايسه اي و صدور گواهينامه هاي لازم.

موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بين المللي استاندارد مي باشد و لذا در اجراي وظايف خود هم از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني و صنعتي جهان استفاده مي نمايد و هم شرايط كلي و نيازمنديهاي خاص كشور را مورد توجه قرار مي دهد.

اجراي استانداردهاي ملي ايران به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جوئي در وقت و هزينه ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها مي شود.


 

كميسيون استاندارد آيين كار پخش و عرضه گوشت گاو و گاوميش

 

رئيس

مشاور مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

خالصي- عباس

 

اعضاء

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

 

آقاجاني -فرهاد

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي ـ متخصص اپيدميولوژي

افشار -كامران

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي ـ متخصص بهداشت

بهيار -يوسف

شركت سهامي پشتيباني امور دام كشور

دكتراي دامپزشكي

صادق زاده عراقي –عذرا

وزارت بازرگاني , مركز توسعه صادرات ايران

ليسانس زبان و ادبيات انگليسي

فروتن –دره‏الصدف

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

مهدوي شهري –حسين

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

ليساس مهندسي صنايع

نوروزي زاده- حميرا

 

دبير

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

نوروزي -سعيد


فهرست مطالب

 

آئين‏كار پخش و عرضه گوشت گاو و گاوميش

مقدمه

هدف

دامنه كاربرد

تعاريف و اصطلاحات

روش پخش گوشت گاو يا گاوميش

روش عرضه گاو يا گاوميش


 

بسمه تعالي

پيشگفتار

 استاندارد آئين‏كار پخش و عرضه گوشت گاو و گاوميش بوسيله كميسيون فني مربوطه تهيه و تدوين شده و در دويست و بيست و دومين كميته ملي استاندارد كشاورزي و غذايي مورخ 1377/4/14 مورد تصويب قرار گرفته, اينك باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانين و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي‏گردد.

 براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفتهاي ملي و جهاني در زمينه صنايع و علوم , استانداردهاي ايران در مواقع لزوم مورد تجديد نظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديد نظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد.

 بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديد نظر آنها استفاده نمود.

 در تهيه و تدوين اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه حتي‏المقدور بين اين استاندارد و استاندارد كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود.

 لذا با بررسي امكانات و مهارتهاي موجود و اجراي آزمايشهاي لازم اين استاندارد با استفاده از منابع زير تهيه گرديده است :

 1 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 4539 ـ آئين كار كشتار گاو و گاوميش

 2 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 4537 - آئين كار قطعه بندي لاشه گاو و گاوميش

 3 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 4538 ـ آئين كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت تازه گاو و گاوميش.

 4 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 4536 ـ آئين كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت منجمد گاو و گاوميش .

 5 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 4608 ـ آئين كار نگهداري گوشت گاو و گاوميش .

 6 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 310 ـ واژه‏ها و تعاريف كشتارگاهي ـ 1371 ـ چاپ دوم

 7 ـ استاندارد ملي ايران به شماره 692 ـ روش نگهداري مواد خوراكي در سردخانه (گوشت , ماهي , ماكيان و تخم‏مرغ ) ـ 1364 ـ چاپ سوم.

 8 ـ مقررات اداره كل نظارت بر مواد غذائي , بهداشتي و آرايشي , وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشكي .

 9 ـ مقررات سازمان دامپزشكي كشور , وابسته به وزارت جهاد سازندگي .

 

 آئين‏كار پخش و عرضه گوشت گاو و گاوميش 1

0 ـ مقدمه

 براي حفظ, تامين و تداوم سلامت و كيفيت گوشت گاو و گاوميش, بايد پخش و عرضه گوشت از كشتارگاه‏هاي صنعتي و همچنين كشتارگاه‏هاي مجاز 2 يا واحدهاي بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت و يا سردخانه‏ها به فروشگاه‏هاي گوشت , به روش درست و بهداشتي انجام شود .

 چون براي حفظ سلامت و كيفيت گوشت گاو يا گاوميش , براي رسيدن به حفظ و تأمين بهداشت عمومي , پخش و عرضه درست و بهداشتي گوشت داراي اهميت فراواني است , بنابراين نسبت به تدوين اين آئين كار اقدام شده است .

1 ـ هدف

 هدف از تدوين اين آئين كار , تعيين شرايط و روشهاي درست و بهداشتي , پخش و عرضه گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده , براي مصارف گوناگون در كشور مي‏باشد .

2 ـ دامنه كاربرد

 اين آئين كار , درباره پخش و عرضه گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده , با استخوان و يا بدون استخوان، بصورت تازه خنك شده  و يا منجمد, توليدي داخلي و يا وارداتي مجاز, عرضه شده در كشور, كه در فروشگاه‏هاي گوشت, براي مصارف خانوار يا مراكز عمده مصرف و يا كارخانه‏ها و واحدهاي فرآوري گوشت , پخش , عرضه و به فروش مي‏رسد , كاربرد دارد .

 يادآوري 1 ـ منظور از گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده در اين آئين كار, گوشت گاو يا گاوميشي است كه كشتار آن, قطعه‏بندي لاشه, بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت آن, برابر استانداردهاي ملي ايران مربوط انجام يافته باشد.

 يادآوري 2 ـ پخش و عرضه گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده, بايد ( از نظر بهداشت فردي نيروي انساني , بهداشت وسائل ترابري و نيز وسائل و تجهيزات مورد استفاده در كار پخش و عرضه گوشت و بهداشت محيط كار ) در شرايط كاملا بهداشتي و مجاز و برابر مقررات زيست محيطي كشور انجام گيرد .

3 ـ تعاريف و اصطلاحات

 در اين آئين كار , واژه‏ها و اصطلاحات با تعاريف زير بكار برده ميشود :

 3-1- گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده :

 منظور , گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده , بصورت تازه خنك شده يا منجمد است , كه كشتار گاو يا گاوميش مربوطه برابر استاندارد ايران به شماره 4539 ( آئين كار 3 كشتار گاو و گاوميش) , قطعه‏بندي لاشه آن برابر استاندارد ملي ايران به شماره 4537 ( آئين كار 4 قطعه‏بندي لاشه گاو و گاوميش), بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت تازه آن , برابر استاندارد ملي ايران به شماره 4538 ( آئين كار 5 بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت تازه گاو و گاوميش) , بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت منجمد آن , برابر استاندارد ملي ايران به شماره 4536 ( آئين كار 6 بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت منجمد گاو و گاوميش) , نگهداري گوشت آن , برابر استاندارد ملي ايران به شماره 4608 ( آئين كار 7 نگهداري گوشت گاو و گاوميش ) و پخش و عرضه آن برابر اين آئين كار انجام شده باشد .

 يادآوري ـ در اين آئين كار , براي كوتاهي گفتار , بجاي ( گوشت گاو يا گاوميش بسته‏بندي و نشانه‏گذاري شده), زين پس ( گوشت گاو يا گاوميش ) بكار مي‏رود .

 3-2- پخش گوشت :

 عبارت است از , رساندن گوشت گاو يا گاوميش , از كشتارگاه‏ها يا مراكز و واحدهاي بسته‏بندي مجاز و يا سردخانه‏هاي مجاز با وسائل ترابري مجهز و مجاز , در شرايط لازم, به فروشگاه‏ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري گوشت.

 3-3- عرضه گوشت :

 عبارت است از , ارائه گوشت گاو يا گاوميش به خريدار.

 3-4- فروشنده گوشت:

 شخص حقيقي و يا حقوقي مجازي است, كه نسبت به فروش گوشت گاو يا گاوميش , به خريدار اقدام مي‏نمايد .

 3-5- فروشگاه گوشت :

 مكان بازرگاني و بهداشتي مجهز و مجازي است , كه در آن گوشت گاو يا گاوميش , عرضه و به فروش مي‏رسد .

 3-6- سردخانه :

 فضاي سرپوشيده بهداشتي , محفوظ و مجازي است , مجهز به دستگاه‏هاي سرمازا و تهويه, كه داراي دما و دمه مناسب و شرايط فني بهداشتي 8 لازم, براي حفظ كيفيت و نگهداري گوشت گاو يا گاوميش , در مدت مورد نظر باشد .

4 ـ روش پخش گوشت گاو يا گاوميش

 براي حفظ سلامت و كيفيت گوشت گاو يا گاوميش , پخش آن بايد به روش درست و بهداشتي و با پيروي كامل از شرايط مشروحه زير انجام گيرد:

 4-1- بايد تنها گوشت گاو يا گاوميش سالم و بهداشتي, كه داراي گواهي بهداشتي از مراجع 9 قانوني و ذيصلاح كشور است, ترابري و پخش شده و به فروشگاه‏ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري گوشت تحويل گردد.

 4-2- ترابري گوشت گاو يا گاوميش براي پخش آن از كشتارگاهها يا واحدهاي بسته‏بندي گوشت و يا سردخانه‏ها به فروشگاهها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فراوري گوشت, چنانچه گوشت بصورت تازه خنك شده باشد, بايد تنها با وسائل ترابري مخصوص يخچال‏دار سرپوشيده, مجهز و مجاز و چنانچه گوشت بصورت منجمد باشد , بايد تنها با وسائل ترابري مخصوص سردخانه‏دار مجهز و مجاز انجام شود .

 4-3- گذاشتن و چيدن گنجايه‏ها و يا كارتنهاي حاوي گوشت گاو يا گاوميش , در داخل وسائل ترابري گفته شده در بند 4-2- اين آئين كار , بايد به گونه‏اي انجام شود , كه از آسيب ديدگي‏هاي بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش , در هنگام جابجائي و نيز بر اثر حركت گنجايه‏ها , در داخل وسائل ترابري جلوگيري شود .

 4-4- وسائل ترابري مورد استفاده در ترابري براي پخش گوشت گاو يا گاوميش را, بايد هر بار پس از تخليه كامل آن از كالا , ابتدا شستشو و نظافت كرد , به گونه‏اي كه كاملا پاكيزه شود , و پس از آن با مواد ضدعفوني كننده مجاز ضدعفوني نمود .

 4-5- براي ترابري و جابجائي گوشت گاو يا گاوميش , بايد تنها از وسائل ترابري مخصوصي بهره‏گيري كرد , كه براي اين كار , از سوي مراجع 10 قانوني و ذيصلاح كشور مجاز شناخته شده باشد .

 4-6- بايد از پخش و عرضه گوشت گاو يا گاوميش به خريدار , مستقيما از داخل وسائل ترابري مورد استفاده در پخش گوشت , در سطح شهر و در معابر عمومي , اكيدا خودداري شود .

 4-7- دماي داخل يخچال وسائل ترابري مخصوص , مورد استفاده براي ترابري گوشت گاو يا گاوميش تازه خنك شده , بايد همواره صفر درجه تا حداكثر چهار درجه سلسيوس باشد .

 4-8- سرماي داخل سردخانه وسائل ترابري مخصوص , مورد استفاده براي ترابري گوشت گاو يا گاوميش منجمد , بايد همواره حداقل منهاي 18 درجه سلسيوس باشد , و هواي سرد بايد در داخل سردخانه جريان داشته باشد .

 4-9- در داخل يخچال , وسائل ترابري يخچال‏دار , مورد استفاده براي ترابري گوشت گاو يا گاوميش تازه خنك شده، هوا بايد بخوبي گردش داشته باشد .

 4-10- گذاشتن و چيدن گنجايه‏ها و يا كارتنهاي حاوي گوشت گاو يا گاوميش در داخل يخچال , وسائل ترابري يخچال دار , بايد به گونه‏اي انجام شود , كه امكان گردش درست هواي داخل يخچال فراهم شده باشد و امكان گذاشتن و برداشتن گنجايه‏ها و يا كارتنها در داخل آنها آسان باشد .

 4-11- پس از بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت گاو يا گاوميش تازه خنك شده , بايد پخش آن بي‏درنگ انجام شود .

 4-12- پخش گوشت گاو يا گاوميش , در منطقه مورد پخش , بايد بدون وقفه و در اسرع وقت ممكنه انجام شود .

 4-13- ترابري و پخش گوشت گاو يا گاوميش , بايد تا آنجا كه بشود , به ويژه در فصول گرم و در مناطق گرمسير كشور , در ساعات خنك‏تر شبانه‏روز انجام گيرد .

 4-14- برگ‏هاي خريد و فروش گوشت گاو يا گاوميش , مابين توليد كننده مجاز يا واحد بسته‏بندي مجاز گوشت از يك سو و فروشگاه‏ها يا مراكز عمده مصرف و يا واحدهاي فرآوري گوشت از سوي ديگر , افزون بر آگاهي‏هاي متداول مانند مشخصات نوع گوشت , وزن خالص و ناخالص گوشت , تعداد بسته‏بندي كالا و تاريخ انجام خريد و فروش كالا , بايد داراي آگاهي‏هاي زير نيز باشد :

 الف ) ـ نام و نشاني كشتارگاه مجاز يا واحد بسته‏بندي مجاز گوشت .

 ب ) ـ نام و نشاني فروشگاه يا مركز عمده مصرف و يا واحد فراوري گوشت .

 پ ) ـ تاريخ كشتار .

 ت ) ـ تاريخ بسته‏بندي گوشت .

 ث ) ـ شماره مجوز بهداشتي , براي ترابري محموله گوشت .

 ج ) ـ شمار گنجايه‏ها و يا كارتن‏هاي محموله و شمار بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش موجود در هر گنجايه و يا كارتن .

  5 ـ روش عرضه گوشت گاو يا گاوميش

 براي حفظ سلامت و كيفيت گوشت گاو يا گاوميش , عرضه آن بايد به روش درست و بهداشتي و با پيروي كامل از شرايط مشروحه زير انجام گيرد :

 5-1- گوشت گاو يا گاوميش براي عرضه و فروش , بايد داراي گواهي بهداشتي از مراجع 11 قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 5-2- فروشگاه‏ها , مراكز عمده مصرف و واحدهاي فراوري گوشت در كشور , بايد گوشت گاو يا گاوميش بدون گواهي بهداشتي , صادره از سوي مراجع 12 قانوني و ذيصلاح كشور را , براي عرضه و فروش و يا مصرف اساسا تحويل نگيرند . و از عرضه و فروش و يا مصرف آن اكيدا خودداري نمايند .

 5-3- فروشگاه گوشت , بايد مجهز و مجاز به عرضه گوشت گاو يا گاوميش باشد .

 5-4- وضع ساختماني و بهداشتي فروشگاه گوشت , بايد برابر مقررات و شرايط فني ساختماني و بهداشتي , مراجع 13 قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 5-5- فروشگاه گوشت , بايد مجهز به تجهيزات و دستگاه‏هاي سرمازا و تهويه , براي نگهداري درست و بهداشتي گوشت گاو يا گاوميش , تا زمان عرضه و تحويل كالا به مصرف كننده باشد.

 5-6- كاركناني كه در فروشگاه گوشت بكار اشتغال دارند , بايد داراي كارت معاينه بهداشتي معتبر , از مراجع 14 قانوني و ذيصلاح كشور باشند , و مقررات بهداشتي را هميشه رعايت كنند .

 5-7- فروشگاه گوشت , بايد تا آنجا كه بشود , هميشه در حدود فروش روزانه و يا در حد امكانات نگهداري , گوشت گاو يا گاوميش را تهيه و عرضه بدارد .

 5-8- پوشش بسته‏بندي بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش مورد عرضه, در فروشگاه گوشت , تا زمان عرضه و فروش و تحويل كالا به مصرف كننده , بايد كاملا سالم , بي‏كاستي , بي‏آسيب و دست نخورده باشد.

 5-9- گوشت گاو يا گاوميش تازه خنك شده را , در فروشگاه گوشت , تا زمان عرضه و فروش و تحويل كالا به مصرف كننده, بايد تنها در يخچال و در دماي صفر درجه تا منهاي يك درجه سلسيوس نگهداري كرد.

 5-10- گوشت گاو يا گاوميش منجمد را , در فروشگاه گوشت , تا زمان عرضه و فروش و تحويل كالا به مصرف كننده , بايد تنها در فريزر و در سرماي حداقل منهاي 18 درجه سلسيوس نگهداري كرد .

 5-11- گوشت گاو يا گاوميش مورد عرضه , در هنگام عرضه ، بايد پاكيزه و بدون هرگونه مواد خارجي قابل ديدن و لكه‏هاي خون مردگي و آثار قارچ زدگي , كوفتگي و له شدگي باشد .

 5-12- گوشت گاو يا گاوميش منجمد , بايد بصورت كاملا يخ زده به مصرف كننده عرضه شود .

 5-13- در هنگام عرضه و تحويل گوشت گاو يا گاوميش منجمد به مصرف كننده , در داخل بسته‏بندي بسته‏هاي گوشت , نبايد خونابه و يا آب يخ زده وجود داشته باشد.

 5-14- در فروشگاه گوشت , از حالت انجماد خارج كردن گوشت گاو يا گاوميش منجمد و همچنين دوباره منجمد كردن آن , بهر دليل و عنوان و در هر شرايط اكيدا ممنوع است.

 5-15- در فروشگاه گوشت , هرگونه تغيير و دستكاري در بسته‏بندي يا نشانه‏گذاري و يا گوشت محتوي در بسته‏بندي , بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش بصورت تازه خنك شده و يا منجمد , بهر دليل و عنوان و در هر شرايط , اكيدا ممنوع است .

 5-16- گوشت گاو يا گاوميش را , در فروشگاه گوشت , هرگز و در هيچ شرايطي نبايد در برابر تابش مستقيم آفتاب يا نزديك وسائل حرارتي و گرمازا قرار داد .

 5-17- گوشت گاو يا گاوميش را , در فروشگاه گوشت , نبايد در كنار مواد و فرآورده‏هاي بودار مانند سير , يا ماهي و يا ميگو نگهداري كرد .

 5-18- گوشت گاو يا گاوميش , بايد به گونه پاكيزه و بهداشتي به مصرف كننده عرضه و تحويل شود .

 5-19- هواي داخل فروشگاه گوشت , بايد بخوبي تهويه شود و فضاي داخل فروشگاه گوشت , بايد از نور كافي برخوردار باشد .

 5-20- در فروشگاه گوشت , بايد از باز كردن , برداشتن و سوراخ كردن ورقه نازك شفاف پلاستيكي ويژه 15 پوشش ظرفهاي ( بشقابهاي ) بسته‏بندي , گوشت گاو يا گاوميش مورد عرضه, اكيدا خودداري شود.

 5-21- در فروشگاه گوشت , بايد از تعويض ورقه نازك شفاف پلاستيكي ويژه 16, پوشش ظرفهاي ( بشقابهاي ) بسته‏بندي , گوشت گاو يا گاوميش مورد عرضه , بهر دليل و عنوان و در هر شرايط , اكيدا خودداري شود .

 5-22- در فروشگاه گوشت , بايد از تعويض پوشش پلاستيكي بسته‏هاي 17 گوشت گاو يا گاوميش بهر دليل و عنوان و در هر شرايط , اكيدا خودداري شود .

 5-23- در فروشگاه گوشت , بايد از گذاشتن و چيدن بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش , در فضاي آزاد فروشگاه و در خارج از يخچال و يا فريزر , اكيدا خودداري شود .

 5-24- در فروشگاه گوشت , بايد از آويختن گوشت گاو يا گاوميش , بصورت نمايشي و براي جلب توجه مشتريان , اكيدا خودداري شود .

 5-25- در فروشگاه گوشت , بايد نشانه‏گذاري درست و اصلي روي بسته‏هاي گوشت گاو يا گاوميش بدون هيچگونه تغيير , دست‏خوردگي و دستكاري , عينا به همان صورتي كه در واحد بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت تهيه , تعيين و بر روي بسته‏هاي گوشت نشانه‏گذاري شده است , تا زمان عرضه و فروش و تحويل كالا به مصرف كننده , به گونه صحيح و سالم حفظ گردد .

 

 

 

 

 

1- منظور از ( گاو و گاوميش) , گاو يا گاوميش از هر دو جنس نر يا ماده و گوساله آنها مي‏باشد.

2- در اين آئين كار , براي كوتاهي گفتار , بجاي ( كشتارگاه صنعتي و همچنين كشتارگاه مجاز) , زين پس ( كشتارگاه ) بكار مي‏رود .

3- استاندارد ( آئين كار كشتار گاو و گاوميش) , در دست تدوين است .

4- استاندارد ( آئين كار قطعه‏بندي لاشه گاو و گاوميش) , در دست تدوين است .

5- استاندارد ( آئين كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت تازه گاو و گاوميش) , در دست تدوين است .

6- استاندارد ( آئين كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت منجمد گاو و گاوميش) , در دست تدوين است .

7- استاندارد ( آئين كار نگهداري گوشت گاو و گاوميش) , در دست تدوين است .

8- برابر استانداردهاي ملي ايران مربوط .

9- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور, وابسته به وزارت جهاد سازندگي است .

10- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور, وابسته به وزارت جهاد سازندگي است .

11- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور, وابسته به وزارت جهاد سازندگي است .

12- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور, وابسته به وزارت جهاد سازندگي است .

13- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور , وابسته به وزارت جهاد سازندگي است .

14- مرجع قانوني و ذيصلاح كشور , در حال وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشكي است .

15- Strech film

16-Strech film

17- منظور ( كيسه‏هاي ) حاوي گوشت گاو يا گاوميش است .


 

ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

 

Institute of Standards and Industrial Research of Iran

 

ISIRI NUMBER

 

4607

 

 

CODE OF PRACTICE FOR DISTRIBUTION AND SUPPLY OF BEEF  AND BUFFALOES' MEAT

 

 

 

First Edition

August 1998