4273

 

 

آيين كار نگهداري، پخش و عرضه گوشت كله، زبان و مغز گاو

 

 

 

 

چاپ اول


موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تنها سازماني است در ايران كه بر طبق قانون ميتواند استاندارد رسمي فرآورده ها را تعيين و تدوين و اجراي آنها را با كسب موافقت شورايعالي استاندارد اجباري اعلام نمايد. وظايف و هدفهاي موسسه عبارتست از:

(تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي – انجام تحقيقات بمنظور تدوين استاندارد بالا بردن كيفيت كالاهاي داخلي، كمك به بهبود روشهاي توليد و افزايش كارائي صنايع در جهت خودكفائي كشور- ترويج استانداردهاي ملي – نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري – كنترل كيفي كالاهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب بمنظور فراهم نمودن امكانات رقابت با كالاهاي مشابه خارجي و حفظ بازارهاي بين المللي كنترل كيفي كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري بمنظور حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي نامرغوب خارجي راهنمائي علمي و فني توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان – مطالعه و تحقيق درباره روشهاي توليد، نگهداري، بسته بندي و ترابري كالاهاي مختلف – ترويج سيستم متريك و كاليبراسيون وسايل سنجش – آزمايش و تطبيق نمونه كالاها با استانداردهاي مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقايسه اي و صدور گواهينامه هاي لازم).

موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بين المللي استاندارد مي باشد و لذا در اجراي وظايف خود هم از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني و صنعتي جهان استفاده مي نمايد و هم شرايط كلي و نيازمنديهاي خاص كشور را مورد توجه قرار مي دهد.

اجراي استانداردهاي ملي ايران بنفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جوئي در وقت و هزينه ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها مي شود.


 

كميسيون استاندارد آيين كار نگهداري، پخش و عرضه گوشت كله، زبان , مغز گاو

 

 

رئيس

مشاور موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

خالصي - عباس

 

اعضاء

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

افشار - كامران

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

 

آقاجاني - فرهاد

مشاور موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

دكتراي علوم

آگه - علي اكبر

شركت سهامي گوشت كشور

دكتراي دامپزشكي

صادق زاده عراقي - عذرا

وزارت جهاد سازندگي , معاونت امور دام

ليسانس دامپروري

عيسي زاده - صمد

مركز توسعه صادرات ايران

ليسانس ادبيات و زبان انگليسي

فروتن - دره الصدف

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

كرمي - سعيد

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

گلشن - كبري

سازمان دامپزشكي كشور

دكتراي دامپزشكي

مهدوي شهري - حسين

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

ليسانس مهندسي صنايع

نوروزي زاده - حميرا

 

دبير

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

دكتراي دامپزشكي

نوروزي - سعيد


فهرست مطالب

 

آيين كار نگهداري , پخش و عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو

مقدمه

هدف

دامنه كاربرد

تعاريف و اصطلاحات

روش نگهداري گوشت كله , زبان و مغز بسته‏بندي شده گاو

روش پخش گوشت كله , زبان و مغز گاو

روش عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو


 

بسمه تعالي

پيشگفتار

 استاندارد آئين كار نگهداري , پخش و عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو كه بوسيله كميسيون فني مربوطه تهيه و تدوين شده و در دويستمين كميته ملي استاندارد كشاورزي و غذايي مورخ 76/3/28 مورد تأييد قرار گرفته , اينك باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاحي قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي‏گردد .

 براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفتهاي ملي و جهاني در زمينه صنايع و علوم , استانداردهاي ايران در مواقع لزوم مورد تجديدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديدنظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراين براي مراجعه به استاندارد ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده نمود .

 در تهيه و تدوين اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه حتي‏المقدور بين اين استاندارد و استاندارد كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود .

 لذا با بررسي امكانات و مهارتهاي موجود و اجراي آزمايشهاي لازم , اين استاندارد با استفاده از منابع زير تهيه گرديده است :

 1- استاندارد ملي ايران بشماره 692- روش نگهداري  مواد خوراكي در سردخانه ( گوشت , ماهي , ماكيان و تخم مرغ ) 1364- چاپ سوم .

 2- علومي , محمود - بسته‏بندي گوشت - 1350 - انتشارات سازمان گوشت كشور -1371- چاپ دوم .

 3- ضوابط بهداشتي سازمان دامپزشكي كشور -1361- انتشارات سازمان دامپزشكي كشور .

 4- آئين نامه اداره كل نظارت بر مواد غذايي , دارويي , آرايشي و بهداشتي .

 

آيين كار نگهداري , پخش و عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو1 

0- مقدمه

از آنجا كه معمولا گوشت كله , زبان و مغز گاو حاصله در كشتارگاه‏هاي صنعتي و همچنين كشتارگاه‏هاي مجاز , پس از بسته‏بندي بي‏درنگ عرضه نشده و تا پخش و مصرف آن فاصله زماني كم يا بيش موجود است و نيز با شرايط گوناگوني همراه مي‏باشد و در صورت پيروي نكردن از روش‏هاي درست , بهداشتي و فني لازم در امر نگهداري , پخش و عرضه آن امكان فساد و يا كاهش ارزش غذايي آن و همچنين زيان اقتصادي ناشي از آن وجود دارد , بنابراين نظر به اهميت موضوع نسبت به تدوين اين آئين‏كار اقدام شده است .

  1- هدف

 هدف از تدوين اين آئين كار تعيين روش‏هاي درست و بهداشتي نگهداري , پخش و عرضه گوشت كله , زبان , و مغز بسته‏بندي شده گاو براي مصرف مي‏باشد .

  2- دامنه كاربرد

 اين آئين‏كار درباره گوشت كله , زبان و مغز بسته‏بندي شده گاو ( بصورت تازه خنك شده و يا منجمد ) توليدي در كشور , كه براي مصارف عمده يا صنعتي 2 و يا خانوار نگهداري , پخش و عرضه مي‏شود كاربرد دارد .

 يادآوري 1- نگهداري , پخش و عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو بايد ( از نظر بهداشت فردي نيروي انساني , بهداشت تأسيسات و تجهيزات محل نگهداري , وسيله ترابري و محل عرضه فرآورده و بهداشت محيط كار ) در شرايط كاملا بهداشتي و مجاز انجام شود .

 يادآوري 2- مسئول فني بهداشتي محل نگهداري گوشت كله , زبان و مغز گاو , بايد برحسن انجام مفاد اين آئين‏كار , نظارت كامل نمايد .

  3- تعاريف و اصطلاحات

 در اين آئين‏كار , واژه‏ها و اصطلاحات با تعاريف زير بكار برده مي‏شود :

 3-1- گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو : منظور گوشت كله يا زبان و يا مغز گاوي است كه برابر استاندارد ملي بشماره 4272 ( آئين‏كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت كله , زبان و مغز گاو ) براي مصارف عمده يا صنعتي و يا خانوار بصورت تازه و يا منجمد بسته‏بندي شده باشد .

 3-2- نگهداري گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو : عبارتست از , گذاشتن گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو در شرايطي , كه كيفيت آن را در مدت نگهداري پس از آماده‏سازي تا مصرف , در تمام مراحل حفظ نمايد .

 3-3- پخش : عبارتست از , توزيع گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو از واحدهاي بسته‏بندي و يا سردخانه‏ها به محل‏هاي فروش و مصرف .

 3-4- عرضه : عبارتست از , ارائه گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو در شرايط اين آئين‏كار به خريدار .

 3-5- مصرف صنعتي گوشت كله گاو : منظور , بهر ‏گيري از گوشت كله گاو در واحدهاي توليد مجهز بهداشتي و مجازي است كه از آن براي توليد فرآورده‏هاي غذائي گوشتي پخته شده ( سوسيس , كالباس و كنسروهاي گوشتي ) استفاده نمايند .

 يادآوري - استفاده از گوشت كله گاو براي تهيه و توليد فرآورده‏هاي غذائي گوشتي تخميري و همچنين همبرگرهاي نيم طبخ اكيدا ممنوع است .

 3-6- سردخانه : فضاي سرپوشيده محفوظي است , مجهز به دستگاه‏هاي سرمازا كه داراي دما و دمه مناسب و شرايط لازم فني و بهداشتي براي حفظ كيفيت و نگهداري گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو , در مدت مورد نظر باشد .

 3-7- مواد خارجي : عبارتست از , هرگونه موادي بجز فرآورده اصلي .

  4- روش نگهداري گوشت كله , زبان و مغز بسته‏بندي شده گاو

 نگهداري فرآورده بايد به روش درست و بهداشتي , با رعايت كامل شرايط مشروحه زير انجام گيرد .

 4-1- گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو براي نگهداري , بايد داراي گواهي بهداشتي از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 4-2- بسته‏بندي و نشانه‏گذاري فرآورده مورد نگهداري , بايد برابر استاندارد ملي ايران بشماره ( آئين‏كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت كله , زبان و مغز گاو ) باشد .

 4-3- وضعيت ساختماني و بهداشتي محل نگهداري , بايد برابر مقررات ساختماني و بهداشتي و تأسيساتي و تجهيزاتي , مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 4-4- محل نگهداري , بايد داراي مجوز بهداشتي لازم از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 4-5- كاركناني كه در محل نگهداري گوشت كله , زبان و مغز گاو بكار اشتغال دارند , بايد داراي كارت معاينه بهداشتي معتبر , از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشند و مقررات بهداشتي و مربوطه را همواره رعايت كنند .

 4-6- محل نگهداري را بايد پيش از گذاشتن كالا و پس از تخليه آن , در صورت نياز مرمت , لزوما نظافت و با مواد ضدعفوني كننده مجاز ضدعفوني كرد .

 4-7- هنگام جابجائي گنجايه‏ها يا كارتن‏ها يا سيني‏هاي حاوي كالا و يا بسته‏هاي آنها در موقع ورود و يا خروج آنها از محل نگهداري و نيز در مورد گذاشتن و چيدن آنها در محل نگهداري , بايد كوشش و احتياط لازم بعمل آيد تا از آسيب و ضربه ديدن فرآورده‏هاي مزبور و يا بسته‏هاي آنها جلوگيري شود .

 4-8- چيدن گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏هاي حاوي فرآورده در محل نگهداري بايد به گونه‏اي باشد , كه هوا در بين بسته‏ها بخوبي جريان داشته باشد .

 4-9- گذاشتن و چيدن گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏هاي حاوي گوشت كله , زبان و مغز گاو بايد به ترتيبي باشد كه گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏هائي كه برحسب تاريخ توليد و بسته‏بندي آنها زودتر در محل نگهداري و يا سردخانه گذاشته شده‏اند , براي پخش و مصرف نيز زودتر از محل نگهداري يا سردخانه خارج شوند .

 4-10- گوشت كله يا زبان و يا مغز تازه گاو بايد در محل سرد نگهداري شود و دماي محل نگهداري آن بايد صفر درجه تا منهاي يك درجه سلسيوس و دمه محل نگهداري آن بايد 88-92 درصد باشد .

 4-11- گوشت كله يا زبان و يا مغز منجمد گاو بايد در سردخانه نگهداري شود و سرماي سردخانه بايد حداقل منهاي 18 درجه سلسيوس و دمه آن بايد 95-100 درصد باشد .

 4-12- در داخل محل نگهداري گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو , بايد هواي سرد بخوبي جريان داشته باشد .

 4-13- در محل نگهداري گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو , در كنار آن‏ها , بايد از نگهداري كالاهاي بودار خودداري كرد .

 4-14- كارخانجات و واحدهاي توليد كننده فرآورده‏هاي غذائي گوشتي ( سوسيس , كالباس و كنسروهاي گوشتي ) براي توليد فرآورده‏هاي مزبور بايد گوشت كله گاوي را تهيه و دريافت نمايند كه :

 الف - كشتار , آماده سازي و بسته‏بندي و نشانه‏گذاري و نگهداري و پخش آن برابر استانداردهاي ملي ايران مربوطه باشد .

 ب - داراي گواهي بهداشتي از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 پ - با انجام آزمايش‏هاي لازم و كنترل كيفيت , از سلامت آن اطمينان حاصل شده باشد .

 ت - بيش از مدت تعييني مجاز مندرج در اين آئين‏كار , نگهداري نشده باشد .

 4-15- كارخانجات و واحدهاي توليد كننده فرآورده‏هاي غذائي گوشتي ( سوسيس , كالباس و كنسروهاي گوشتي ) بايد بمنظور حفظ كيفيت محصول توليدي , برحسب و متناسب با امكانات توليدي خود , به ميزان لازم و كافي گوشت كله گاو را دريافت نمايند .

 4-16- براي مصرف گوشت كله تازه گاو , بايد فرآورده  مزبور را پس از آماده‏سازي و بسته‏بندي و نشانه‏گذاري بمدت 24 ساعت در اطاق سرد در سرماي صفر درجه تا منهاي يك درجه سلسيوس نگهداري كرد و سپس براي مصرف پخش نمود .

 4-17- در صورت تامين مفاد مندرج در بخش 4- بويژه در بند 4-10- اين آئين‏كار , گوشت كله يا زبان تازه گاو حاصله برابر استاندارد را مي‏توان حداكثر بمدت 10 روز پس از تاريخ كشتار آن در يخچال نگهداري كرد و مغز تازه گاو حاصله برابر استاندارد را نيز مي‏توان حداكثر بمدت 4 روز پس از تاريخ كشتار آن در يخچال نگهداري كرد .

 4-18- در صورت تامين مفاد مندرج در بخش 4- بويژه در بند 4-11- اين آئين‏كار , گوشت كله يا زبان منجمد گاو حاصله برابر استاندارد را مي‏توان حداكثر بمدت 8 ماه پس از تاريخ كشتار آن در سردخانه نگهداري كرد و مغز منجمد گاو حاصله برابر استاندارد را نيز مي‏توان حداكثر بمدت 4 ماه پس از تاريخ كشتار آن در سردخانه نگهداري كرد .

  5- روش پخش گوشت كله , زبان و مغز گاو

براي حفظ كيفيت و سلامت گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو , پخش كالا بايد به روش درست و بهداشتي , با رعايت كامل شرايط مشروحه زير انجام گيرد :

 5-1- گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو براي ترابري و پخش بازرگاني , بايد داراي گواهي بهداشتي لازم از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 5-2- بسته‏بندي و نشانه‏گذاري فرآورده مورد پخش , بايد برابر استاندارد ملي ايران بشماره

 ( آئين‏كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت كله , زبان و مغز گاو ) باشد .

 5-3- ترابري و پخش گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو , از واحدهاي توليد و بسته‏بندي و يا سردخانه‏ها به محل‏هاي مصرف آن‏ها , در حالت تازه بايد با وسائل ترابري يخچال‏دار سرپوشيده مجهز و در حالت منجمد بايد وسائل ترابري سردخانه‏دار مجهز انجام شود .

 5-4- گذاشتن و چيدن گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏هاي حاوي گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو در داخل وسائل ترابري گفته شده در بند 5-3- اين آئين كار , بايد به گونه‏اي انجام شود كه از آسيب و ضربه ديدن فرآورده‏هاي مزبور و بسته‏هاي آنها در هنگام جابجائي و نيز بر اثر حركت گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏ها در داخل وسائل ترابري جلوگيري شود .

 5-5- وسائل ترابري مورد استفاده در پخش فرآورده‏هاي مزبور را , بايد پس از هر بار تخليه كالا كاملا با آب پاكيزه و بهداشتي شست و سپس با مواد ضدعفوني كننده مجاز ضدعفوني كرد .

 5-6- بايد فقط گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو سالم , كه داري گواهي بهداشتي از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور است پخش بازرگاني شده و به خريدار تحويل گردد .

 5-7- دماي داخل كانتينر وسائل ترابري يخچال‏دار مورد استفاده براي ترابي گوشت كله يا زبان و يا مغز تازه گاو , بايد صفر درجه تا منهاي يك درجه سلسيوس باشد .

 5-8- سرماي داخل سردخانه وسائل ترابري سردخانه‏دار مورد استفاده براي ترابري گوشت كله يا زبان و يا مغز منجمد گاو , بايد حداقل منهاي 18 درجه سلسيوس باشد و هواي سرد در داخل آن جريان داشته باشد .

 5-9- خارج كردن فرآورده منجمد از حالت انجماد , بايد به ميزان مورد نياز و مصرف و برابر روش استاندارد باشد و در اين صورت بايد از تجديد انجماد فرآورده اكيدا خودداري كرد .

 5-10- كليه فاكتورهاي خريد و فروش گوشت كله يا زبان و يا مغز گاو , بايد افزون بر آگاهي‏هاي لازم , مانند نوع كالا , مقدار كالا , وزن خالص و وزن ناخالص كالا و شرايط نگهداري كالا برابر آئين‏كار , لزوما داراي آگاهي‏هاي زير نيز باشد :

 الف : - نام و نشاني كشتارگاه و واحد بسته‏بندي مجاز كالا .

 ب : - نام و نشاني عرضه كننده فرآورده .

 پ : - تاريخ كشتار و بسته‏بندي كالا .

ت : - شماره مجوز بهداشتي براي ترابري محموله .

 ث : - شماره گنجايه‏ها يا كارتن‏ها و يا سيني‏هاي محموله و شماره بسته‏بندي موجود در هر گنجايه يا هر كارتن و يا هر سيني .

 5-11- پخش زبان و مغز تازه گاو , بايد همواره بي‏درنگ پس از كشتار و آماده سازي , بسته‏بندي و نشانه‏گذاري كالا برابر استانداردهاي ملي ايران مربوط انجام شود .

 5-12- براي پخش گوشت كله تازه گاو بايد شرايط مشروحه در بند 4-16 اين آئين‏كار رعايت شده باشد .

 5-13- بايد در كارخانجات و واحدهاي توليد صنعتي , پس از دريافت گوشت كله تازه گاو , همه گنجايه‏هاي حاوي كالا , هر بار پس از تخليه كالا , در همان محل يا آب خنك , پاكيزه و بهداشتي بخوبي شست , به گونه‏اي كه كاملا پاكيزه شوند و سپس با مواد ضدعفوني كننده مجاز ضدعفوني كرد .

  6- روش عرضه گوشت كله , زبان و مغز گاو

 براي حفظ كيفيت و سلامت گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو , عرضه كالا بايد به روش درست و بهداشتي , با رعايت كامل شرايط مشروحه زير انجام گيرد :

 6-1- بايد تنها گوشت كله يا زبان و يا مغز بسته‏بندي شده گاو كه داراي گواهي بهداشتي از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور است به خريدار تحويل داده شده و عرضه شود .

 6-2- عمده فروش و خرده فروشي بايد قانوناً مجاز به عرضه زبان و يا مغز گاو باشند .

 يادآوري - در مورد گوشت كله تازه گاو , به لحاظ ماهيت آن كه لزوما بايد , منحصرا در واحدهاي توليد صنعتي فرآورده‏هاي غذائي گوشتي پخته شده مصرف گردد , خرده فروشي آن به هيچ شكل و ميزان مجاز نمي‏باشد . مفاد در مورد كليه بندهاي مشروحه زير در موارد مربوط نافذ و صادق است .

 6-3- وضعيت ساختماني و بهداشتي محل عمده فروشي و يا خرده فروشي كالا , بايد برابر مقررات ساختماني و بهداشتي و تأسيساتي و تجهيزاتي صادره از سوي مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشد .

 6-4- كاركناني كه در عمده فروشي و يا خرده فروشي فرآورده‏هاي مزبور بكار اشتغال دارند , بايد داراي كارت معاينه بهداشتي معتبر از مراجع قانوني و ذيصلاح كشور باشند و مقررات بهداشتي مربوطه را همواره رعايت كنند .

 6-5- خرده فروش بايد تا آنجا كه بشود , در حدود فروش روزانه , مغز و زبان بسته‏بندي شده گاو را تهيه و عرضه بدارد .

 6-6- در خرده فروشي , بايد از عرضه زبان و مغز گاو و بدون پوشش بسته‏بندي اكيدا خودداري شود .

 6-7- بسته‏بندي و نشانه‏گذاري فرآورده‏هاي مزبور , بايد برابر استاندارد ملي بشماره 4272 ( آئين‏كار بسته‏بندي و نشانه‏گذاري گوشت كله , زبان و مغز گاو ) باشد .

 6-8- پوشش بسته‏بندي فرآورده‏هاي مزبور در هنگام عرضه , بايد بي‏كاستي و دست نخورده باشد و فرآورده‏هاي مزبور در هنگام عرضه بايد پاكيزه و بدون هرگونه مواد خارجي باشد .

 6-9- گوشت كله يا زبان و يا مغز منجمد بسته‏بندي شده گاو , در هنگام عرضه نبايد از حالت انجماد كامل خارج شده باشد .

 6-10- فرآورده‏هاي منجمد مزبور , بايد در هنگام عرضه بدون آثار سوختگي در اثر انجماد باشد .

 6-11- در هنگام عرضه , در داخل بسته‏هاي فرآورده هاي منجمد مزبور , نبايد خونابه و يا آب يخ‏زده وجود داشته باشد .

 6-12- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , زبان و يا مغز تازه گاو را بايد تنها در يخچال و در دماي صفر درجه تا يك درجه سلسيوس نگهداري كرد .

 6-13- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , زبان و يا مغز منجمد گاو را بايد تنها در فريزر و در سرماي حداقل منهاي 18 درجه سلسيوس نگهداري كرد.

 6-14- در عمده فروشي يا خرده فروشي , نبايد كالا را در برابر تابش مستقيم آفتاب يا نزديك وسائل حرارتي و گرمازا قرار داد .

 6-15- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , نبايد كالا را در كنار مواد بودار نگهداري كرد .

 6-16- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , بسته‏بندي‏ها و بسته‏هاي كالاي مورد عرضه , بايد پاكيزه و بهداشتي به خريداري عرضه شود .

 6-17- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , بايد از باز كردن پوشش بسته‏بندي و بسته‏هاي كالا بهر شكل و بهر عنوان اكيدا خودداري شود .

 6-18- در عمده فروشي و يا خرده فروشي , بايد از گذاشتن و چيدن كالا در فضاي باز و در خارج از يخچال و يا فريزر اكيدا خودداري شود .

 6-19- در خرده فروشي , بايد از ريختن كالا در گنجايه‏هاي گوناگون حاوي آب و يا آب و يخ اكيدا خودداري شود .

 6-20- پس از انتقال زبان و يا مغز گاو به محل‏هاي عرضه فرآورده‏هاي مزبور , بايد همه گنجايه‏ها و يا سيني‏هاي حاوي كالا , پس از هر بار تخليه كالا , در همان محل عرضه با آب خنك , پاكيزه و بهداشتي بخوبي شسته شود .

 

 

 

 1- منظور از « گاو» در اين آئين‏كار , گاو , گاوميش و گوساله آنها مي‏باشد .

2- در اين آئين‏كار , منظور از « مصرف صنعتي» , تعريف برابر مفاد بند 3-5- اين آئين‏كار است .


 

ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

 

Institute of Standards and Industrial Research of Iran

 

ISIRI NUMBER

 

4273

 

 

COD OF PRACTICE FOR STORAGE,

DISTRIBUTION AND OFFER OF

COWS HEAD MEAT, TOUNGE AND BRAIN

 

 

 

First Edition